Beslut fattade vid Catenas årsstämma 25 april 2024

Vid Catenas årsstämma den 25 april 2024 fastställde årsstämman bland annat styrelsens förslag till utdelning för 2023 om 8,50 kr per aktie.

2024-04-25 kl. 18.00

Catena AB (publ) avhöll årets årsstämma idag, den 25 april 2024, på Clarion Hotel Sea U, Kungsgatan 1, i Helsingborg.

Vid årsstämman framlades årsredovisningen, koncernredovisningen, revisionsberättelsen och koncernrevisionsberättelsen för 2023. De i handlingarna intagna resultat- och balansräkningarna fastställdes. I enlighet med styrelsens förslag beslutade stämman om en utdelning om 8,50 kr per aktie att utbetalas vid två tillfällen om vardera 4,25 kr per aktie. Avstämningsdag fastställdes till den 29 april 2024 respektive 29 oktober 2024 och utdelningen beräknas utbetalas från Euroclear Sweden AB den 3 maj 2024 respektive 1 november 2024.

Årsstämman fastställde vidare att antalet på årsstämman valda styrelseledamöter ska vara sju ordinarie ledamöter utan suppleanter och omvalde enligt valberedningens förslag Lennart Mauritzson, Hélène Briggert, Gustaf Hermelin, Vesna Jovic, Joost Uwents, Katarina Wallin och Caesar Åfors som ordinarie styrelseledamöter, samt omvalde av Lennart Mauritzson till styrelsens ordförande. Till revisor omvaldes det registrerade revisionsbolaget KPMG AB, som meddelat att auktoriserade revisorn Camilla Alm Andersson utses till huvudansvarig revisor. Stämman beslutade enligt valberedningens förslag om oförändrade instruktioner för utseende av valberedning. Stämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för 2023.

Årsstämman beslutade enligt valberedningens förslag om arvode till styrelsen om 2 000 000 kr (tidigare 2 065 000 kr) fördelat med 430 000 kr (410 000 kr) kr till styrelsens ordförande och med 215 000 kr (205 000 kr) till varje övrig ledamot i styrelsen som inte är anställd i bolaget. Ersättning för arbete i ersättningsutskottet tillkommer med 80 000 kr (80 000 kr) att fördelas med 40 000 kr (40 000 kr) till utskottets ordförande och 20 000 kr (20 000 kr) vardera till två ledamöter, samt 200 000 kr (140 000 kr) för ersättning för revisions- och hållbarhetsrapporteringsutskottet att fördelas med 100 000 kr (70 000 kr) till utskottets ordförande och 50 000 kr (35 000 kr) vardera till två ledamöter. Arvode till revisorn beslutades utgå enligt godkänd räkning. Årsstämman godkände styrelsens förslag till riktlinjer för ledande befattningshavare och Ersättningsrapporten godkändes.

Årsstämman bemyndigade styrelsen i enlighet med framlagda förslag att förvärva och avyttra egna aktier, samt att besluta om nyemission av aktier eller konvertibler. Förvärv av aktier, tillsammans med antalet nya aktier, respektive avyttring, får omfatta högst sammanlagt 1/10 av bolagets samtliga aktier och beslut kan fattas vid ett eller flera tillfällen. Nyemission kan ske med eller utan företrädesrätt för aktieägarna och med eller utan föreskrift om apport eller kvittning. Nyemission ska ske på marknadsmässiga villkor.

Lennart Mauritzson, Ordförande Tel. 0702-570 80 80
Jörgen Eriksson, VD, Tel. 0730-70 22 42,
jorgen.eriksson@catena.se
Följ oss: catena.se / LinkedIn

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande vid ovan angiven tidpunkt.