Fokus på fastigheters energipotential i Almedalen 2026
Den 24 juni 2026 bjöd Catena in till ett seminarium i Almedalen för att diskutera hur fastigheter kan bli framtida nyckelspelare i vårt energisystem.
En engagerad panel bjöd på ett engagerande och insiktsfullt samtal i ett soligt Visby. Slutsatserna var att flera spännande initiativ redan finns och både fastighetsägare och representanter från energibolagen konstaterade att möjligheterna är stora. För att skala upp krävs ytterligare tydlighet kring affärsmodeller, ökad standardisering och en samverkansmodell mellan olika aktörer där man bättre känner till varandras förutsättningar. Med det på plats blir det lättare att slå fast vad flexibiliteten är värd och fullt ut realisera potentialen i Sveriges fastighetsbestånd.
I panelen deltog Johan Jaxell, teknik- och hållbarhetschef på Catena, Rikard Henriksson, affärsområdeschef för energitjänster på Öresundskraft, Sandra Jonsson, chef teknik och fastighet på Vasakronan, Magnus Eriksson, VD på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö AB och Anna Brännström, sustainable transformation på Revelop. Samtalet leddes av Therese Fernlund från STUNS.
Tack alla som deltog och alla som kom och lyssnade! Vi på Catena fortsätter gärna dialogen och delar med oss av exempel på hur fastigheter kan bidra i energiomställningen.