Checklista – så hittar du rätt lagerlokal och logistikfastighet
1. Läget
Ett av de allra viktigaste kritererna vid val av logistikanläggning och lagerlokaler är en strategisk placering – läget. Rätt anläggning har god tillgänglighet och snabb access till transportvägar och era viktigaste hubbar – flygplats, hamn och motorvägar – för leverans och distribution av era varor. För att minimera transportsträckorna bör anläggningen dessutom ligga centralt i förhållande till verksamhetens målgrupper och leverantörer.
2. Storlek och kapacitet
Hur stor behöver anläggningen vara? Hur ser era behov ut kring fördelning av lageryta och logistikyta i lokalerna? Välj en anläggning som är rätt anpassad till nuvarande volymer och flöden men ta höjd för utveckling. Och framtidsdrömmar!
3. Teknik, utrustning och funktioner
Modern teknik och avancerad utrustning gör det möjligt för er att hantera er försörjningskedja mer effektivt. Vilka behov har ni när det gäller system för inventering, lagerhantering och automatiserad materialhantering? Behöver anläggningen på något sätt anpassas efter de varor som ska hanteras där? Möjligheterna är många och lösningarna kan göra stor skillnad.
4. Kostnad
Att kostnaden är en viktig faktor att ta hänsyn till i valet av lagerlokal är närapå självklart. Anläggningen ska vara kostnadseffektiv och erbjuda konkurrenskraftiga lösningar som överensstämmer med budget och ekonomiska mål.
5. Energieffektivitet
Vilka lösningar finns för lokal energiförsörjning av fastigheten och/eller transporter via smarta och hållbara energikällor som till exempel solceller och bergvärme?
6. Klimatsäkring
Vilken framförhållning har fastighetsägaren när det gäller klimatpåfrestningar? Används utomhusytor på och omkring fastigheten på ett smart sätt för att gynna biodiversitet och säkerställa robusthet inför extremväder?
7. Flexibilitet
En anläggning för lager och logistik bör vara flexibelt utformad för att kunna möta framtida affärsbehov. Lokalerna ska fungera för olika typer av produkter och vara möjliga att anpassa till förändrade krav, önskemål och förutsättningar.
8. Säkerhet
Lagerlokalen ska vara säker och skydda de produkter som lagras och hanteras där, både från att skadas och från stöld. Hur stöldbegärliga är de produkter som ska hanteras i lokalen och vilka behov finns av säkerhetslösningar som övervakningskameror, säkerhetspersonal och system för åtkomstkontroll?
9. Förvaltning
Hur vill ni att den dagliga förvaltningen ska fungera när ni väl är på plats? Vilken typ av kontakt, tillgänglighet och närvaro behövs? Och vilken kompetens förväntas av fastighetsägaren?
10. Arbetsgivarvarumärket – attraktivitet
Hur väl uppfyller lagerlokalen/logistikanläggningen ditt företags behov av att vara en attraktiv arbetsgivare? Effektiv och avancerad teknik, hälsosam arbetsmiljö och långsiktiga insatser med hållbarhet i fokus är faktorer som kan göra stor skillnad.