Catena förvärvar terminalfastighet av PostNord för 56 Mkr

2016-09-13 kl. 8:30

Catena har tecknat avtal om att förvärva fastigheten Skogskojan 1 i Östersund. Affären sker som ett bolagsförvärv till ett underliggande fastighetsvärde om 56 Mkr. Säljare är PostNord Group AB. Fastigheten, som är strategiskt belägen i anslutning till E14/E45, är den första nybyggda i sitt slag som kan betjäna såväl brev- som paketdistribution. Byggnationen omfattar 3 500 kvadratmeter, varav 2 700 kvadratmeter logistikytor och cirka 800 kvadratmeter kontor och personalutrymmen. Tomten omfattar dryga 28 000 kvadratmeter vilket möjliggör ytterligare byggnation. Husen är nyproducerade med hyreskontrakt som löper under 15 år med en årlig hyresintäkt om cirka 3,8 Mkr. Catena tillträder fastigheten under fjärde kvartalet 2016.

”Detta förvärv ligger i linje med vår ambition att serva våra kunder med effektiva terminallösningar i tillväxtregioner över hela landet samt att hjälpa till med hela distributionskedjan, hela vägen ut till konsument.” säger Catenas VD Gustaf Hermelin i en kommentar.

Gustaf Hermelin, VD                                    Henrik Lettesjö, förvaltare

Tel. 070-560 00 00                                      Tel. 073-070 22 49

gustaf.hermelin@catenafastigheter.se        henrik.lettesjo@catenafastigheter.se