Delårsrapport januari – mars 2024: Vi växlar upp

Med en robust finansiell ställning och högt satta mål har Catena potential att växa och utvecklas.

2024-04-25 kl. 15.00

• Hyresintäkterna ökade med 11 procent till 493 Mkr (446).
  • Driftsöverskottet ökade med 10 procent till 394 Mkr (359).
  • Förvaltningsresultatet ökade med 3 procent till 285 Mkr (278).
  • Förvaltningsresultat per aktie uppgick till 5,58 kr (5,58).
  • Värdeförändringar på fastigheter uppgick till -199 Mkr (-710).
  • Periodens resultat ökade till 120 Mkr (-444) motsvarande ett resultat per aktie om 2,35 kr (-8,90).
  • Långsiktigt substansvärde EPRA NRV per aktie ökade till 398,75 kr (362,73).
  • 44 procent av uthyrningsbar yta är miljöcertifierad, vilket motsvarar 1 040 tkvm.

Catenas VD Jörgen Eriksson kommenterar delårsrapporten:

- Under kvartalet genomförde vi en riktad nyemission om cirka 2,1 miljarder kronor. Intresset för att vara en del av vår tillväxtresa var väldigt stort, vilket ledde till den lägsta rabattnivån bland nyemissioner för europeiska fastighetsbolag under de senaste två åren – ett fint kvitto på att Catenas verksamhet och strategi uppskattas.

- Tillväxt ställer krav på oss som arbetsgivare, vi arbetar intensivt för att både nya och gamla kollegor ska uppleva att Catena överträffar förväntningarna. Det ger mer bränsle till det vi redan är kända för – viljan att ta ansvar över tid och ett genuint engagemang för det vi gör.

Klockan 9.00 den 26 april sker en webbsändning för delårsrapporten januari – mars 2024. Följ webbsändningen via länk https://financialhearings.com/event/47101

Jörgen Eriksson, VD, Tel. 0730-70 22 42, jorgen.eriksson@catena.se
Sofie Bennsten, vice VD och CFO, Tel. 0730-70 22 41 sofie.bennsten@catena.se
Följ oss: catena.se / LinkedIn

Denna information är sådan information som Catena AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR) 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande vid ovan angiven tidpunkt.